4. května 2015

Anorexia recovery - Jak zvýšit příjem? + ukázkové jídelníčky začátek léčby - až dodnes!


Mnohokrát jsem dostala na email otázku, jak vlastně zvýšit příjem, kde a kolik přidat a jak jsem ho zvýšila já. Proto jsem se rozhodla sepsat na toto téma článek a zároveň tak zveřejnit první díl ze série s názvem Anorexia recovery. Pokud je tedy něco, co by vás ve souvislosti s anorexií zajímalo, určitě mi to napiště do komentářů a třeba o tom napíšu další díl (popř. vám odpovídám do komentářů). Stejně tak pokud budete mít nějaký dotaz, napište do komentářů, nebo na můj email (the-biggestfear.blogspot.cz) a já vám odpovím:) JÍDELNÍČKY JSOU PRO KAŽDÉHO IDIVIDUÁLNÍ. NĚKOMU BUDE STAČIT TAKOVÝ PŘÍJEM NA PŘIBÍRÁNÍ, NĚKDO BUDE MUSET PŘÍJMAT VÍCE KCAL! (Mám 160 cm)



Pravidla pro zvýšení jídelníčku:
1) Nereagujte na pocit sytosti! tento pocit nevysílá váš žaludek, ale vaše hlava. Své tělo jste nechali několik týdnů hladovět, nefunguje správně. Vaše orgány omezily funkci na minimum, váš žaludek se vám zmenšil. Proto na pocit sytosti nereagujte a VŽDY dojezte svoji porci, i když budete plní! Pokud se totiž tímto pocitem budete řídit, nikdy nebudete jíst víc, nepřiberete, nevyléčíte se a nikdy nebudete zdraví a štastní!
2) Nepřidávejte jen někde! Je sice krásné, že místo 1 ks pečiva na snídani si vezmete dva, ale pokud si na svačinu místo jogurtu a jablka vezmete jen jablko, tak výsledek je téměr nulový.Takže pěkně snězte 2 ks pečiva i jablko s jogurtem!
3) Nevažte se každý den! Toto se jídelníčku úplně netýká, ale je to DOST důležité. Pokud se bojíte vidět na váze větší číslo (taky jsem s tím měla problém), nevažte se. Zvažte se jednou za týden, aby jste věděli zda je potřeba přidat, nebo můžete jíst stejně (více to popisuje níže) a tím to končí.
4) Jíst "zakázané" potraviny. Toto doporučuji všemi deseti! Myslím, že mi toto překonávaní strachu velmi pomohlo. Více to popisuji ZDE.

Jídelníček předtím: 

Snídaně: 30 g vloček, trochu mléka, nějaké ovoce (trocha malin, asi 1/2 jablka + někdy něco navíc
Svačina: Jablko
Oběd: Školní oběd - nesnězen celý, nebo maso s přílohou (asi 50-60 g za sucha)
Svačina: 2/3 ks racií, namazené nějakou pomazánkou (tenká vrstva - tak 20 -25 g), kupa zeleniny
Večeře: Pečivo (1 ks), racia, plátek šunky, plátek sýra, kupa zeleniny

Tak takhle zhruba vypadal v červnu můj jídelníček. Jedla jsem hodně zdravě, viďte? Pokud jíte podobně, rychle s tím něco udělejte!! (než bude pozdě)
Odpolední svačina, možná večeře? nevím.

Jídelníček měsíc - měsíc a půl po prvním navýšení:
Snídaně: 40 g - 50 g vloček, aspoň 70-100 ml mléka, nějaké ovoce (1 celé menší jablko (nebo 1/2 velkého), atd..), + něco navíc (kostka čokolády, arašídové máslo, nutella, kokos, ořechy,brusinky...)
Svačina: Jablko + jogurt
Oběd: Školní oběd - snězen celý, nebo maso s přílohou (min. 60 g-70g za sucha, čím víc tím líp)
Svačina: 3/4 ks racií, namazené nějakou pomazánkou (pokud jen pomazánka aspoň 50 g. Pokud si k tomu dáte i šunku, stačí těch 20-25 g), méně zeleniny
Večeře: Pečivo (1 ks), 2 vajíčka, trochu zeleniny (ale nepřehánějte to s ní!!). Nebo pečivo s vajíčkem, sýrem a šunkou a trochou zeleniny.

Odpolední svačina (Pamatuji si, jak jsem si myslela, že je velká :) :D) 

Jakmile začnete jíst více, nelekněte se, že váha jde hned nahoru! Nezačali jste hned přibírat, pouze se vám zaplnila střeva. Je dost pravděpodobné, že to kilo během dalších dnů shodíte a váha dále nepůjde nahoru - S takovým přijmem nahoru snad ani jít nemůže. Jakmile vám porce nebudou dělat problém, opět příjem zvyšte. Musíte neustále zvyšovat, aby si váš žaludek zvykl na dostatečný příjem jídla! Jak už jsem psala nahoře - nereagujte na pocit sytosti! Váha nejde nahoru? přidám! Váha jde nahoru? jím stejně (popřípadě přidám). Takhle to opakujte do doby, než přiberete na "normální" váhu. Nebojte se.

Jídelníček zhruba po 2-3 měsících:
Snídaně: 70 g vloček, kolem těch 70-100 ml mléka, nějaké ovoce (1 celé menší jablko (nebo 1/2 velkého), atd..), + něco navíc (kostka čokolády, arašídové máslo, nutella, kokos, ořechy,brusinky...)
Svačina: Jablko + jogurt (někdy třeba zelenina, racia plátky navíc)
Oběd: Školní oběd - snězen celý, nebo maso s přílohou (80g za sucha)
Svačina: slaná verze - 1 kus pečiva, 3-4 knackebroty, nějaká rostlinná pomazánka/ cottage sýr, zelenina. Sladká verze - tvaroh, ořechy, racia plátky, nějaké ovoce k tomu
Večeře: To, co na oběd nebo jídlo podobné obědu. (Popř. kus pečiva s 200 g cottage sýrem, nebo pečivo s 2 vajíčky a k tomu trocha zeleniny)
Druhá večeře: 1/2 tvarohu, někdy jogurt, pár ořechů, 1-2 plátky racia


Jídelníček dnes: (po dosažení váhy 49-50 kg) - s tímto přijmem hmotnost udržuji
Snídaně: 70 g vloček, kolem těch 70-100 ml mléka, nějaké ovoce (1 celé menší jablko (nebo 1/2 velkého), atd..), + něco navíc (kostka čokolády, arašídové máslo, nutella, kokos, ořechy,brusinky...)
Svačina: Jablko + jogurt
Oběd: Školní oběd - snězen celý, nebo maso s přílohou (80g za sucha)
Svačina: slaná verze - 1 kus pečiva, 2/3 knackebroty, nějaká rostlinná pomazánka/ cottage sýr, zelenina. Sladká verze - tvaroh, ořechy, racia plátky, nějaké ovoce k tomu
Večeře: To, co na oběd nebo jídlo podobné obědu. (Popř. kus pečiva s 200 g cottage sýrem, nebo pečivo s 2 vajíčky a k tomu trocha zeleniny)
Druhá večeře: mrkev s lžičkou arašídového másla
Odpolední svačina z minulého týdne (tvaroh, ořechy, WF sirupem) + 2 tousty s marmeládou, banánem a tvarohem
 Jakým jídlům se vyhnout?
 Nízkotučné věci (nejenže nejsou zdravé, ale mají málo kj), omezte zeleninu (zelenina totiž hodně nasytí a má málo kalorií), místo racií plátků si raději vemte pečivo.

 Jaké jídla zařadit do jídelníčku? 
Polotučné/ tučné věci (tvaroh, jogurt aspoň 3%,..), řecké jogurty, ovocné jogurty, jezte hodně ovoce, ovocné smoothie, ořechy, ořechová másla, kokos, avokádo, sýry, vepřové maso, sladké věci (čokolády, tyčinky,..). Vlastně můžete jíst vše na co máte chuť, tak si toho užívejte :)
 
Tak snad jsem vám aspoň trochu pomohla a pokud to ze začátku nepůjde, nezoufejte. Taky mě to trvalo asi 3 měsíce, než jsem ten strach a hlas v hlavě začala překonávat :) Přeji hodně štěstí!
 

25 komentářů:

  1. Máš to skvěle rozepsané :)) Moc pěkný článek.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc skvěle jsi to rozepsala!:)

    OdpovědětVymazat
  3. Musím říct, že si mi otevřela oči a hrozně se s tím ztotožnuju.. anorexii jsem trpěla od 17 let (nyní 22), fakt jsem na tom byla špatně, pak jsem postupně přibrala.. ale stejnak, i když tvrdím, jak jsem vylečená, se hlídám a mám jídelníček, jako ty v létě.. nikdy bych ráno nesnedla více jak 35g vloček.. no hrůza, musím to změnit a začít jíst víc .. a jo, bojim se toho, že přiberu.. už takhle jsem z 50 dosáhla 62 na 180cm.. ale cvičím každý den..

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkné,jen nevím, jestli si tam sama dost neprotřečíš v některých věcech, tvůj současný příjem mi i tak nepřijde vůbec veliký..taková klasika a 49kg..také není moc, neber to ve zlém,ale podle mě by jsi mohla o dost víc přidat..a ty nízkotučné,stejně jíš pořád jako tvarohy, cottage,sýry..tak jako ve velkém.Ale je fajn,že jsi aspon něco málo nabrala.
    Karol

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A na co bych víc přídavala, když tu energii nevydám? Já cvičím 1x týdně v posilovně, a potom max 2-3x doma nějakých 15 minut. Nepotřebuji jíst 3000 kcal denně, když nemám denně výdej. Mám 160 cm, myslím si, že 50 kg je tak akorát. Obě doktorky mi řekly, že na toto číslo mám přibrat a potom se uvidí, takže asi vědí, co je dostačující. A nabrala jsem za půl roku asi 8-9 kg, takže asi mě ten příjem stačil :)

      Vymazat
    2. Jistě, Péťa by mohla jíst více, ale musíš si uvědomit, že každý je jiný, každý má jiné nároky na energii. A nedá se říct, že by hladověla, je spousta holek, které jí méně. A Péťa se alespoň nebojí dát si i nezdravé jídlo, takže se mi zase nezdá, že by pořád jedla jen tebou zmiňovaná jídla..A i kdyby jo, kdo to v dnešní době nedělá ? Alespoň ve "fitness" světě ?

      Vymazat
    3. Děkuji, Lucy, za názor :) Taky už jsem přemýšlela nad tím, že bych přijem ještě zvýšila a zvedala bych těžší váhy, ale to bych musela do posilovny chodit pravidelně, navíc bych ještě ztloustla a třeba by to moje hlava nezvládla.. Takže zatím váhu udržuji, jsem spokojená a uvidíme, co mi řekne paní doktorka v červnu :) A přesně jak popisuješ - co chci, to sním, takže si nemyslím, že bych se šidila :) Když má tělo hlad, jídlo mu dám.

      Vymazat
  5. Tento článek může být pro mnoho holek tzv. záchytným bodem :). Je to super nápad, těším se na další články :)

    OdpovědětVymazat
  6. Krásný článek, určitě to mnoha dívkám pomůže :) Více takových článků, máš to vždy moc hezky napsané a určitě to pomáhá :) Mě taky píšou kvůli jídelníčkům, jak jsem přidala na jídle a dostala jsem se tam kam teď atd...Ale jak píšeš ve článku, každý je jiný a každý přibírá po něčem jiném....Každý by si měl na sobě vyzkoušet, jaký jídelníček je pro něho ten pravý.... A taky jsem ze začátku léčby měla strach, ještě loni jsem to něměla v hlavě dostatečně srovnané, jedla jsem málo vzhledem k výdeji, nyní je to naštěstí jinak :)

    OdpovědětVymazat
  7. Mám být upřímná? Ty jídelníčky po navýšení se mi zdají opravdu obrovské! Nenarvala bych to do sebe, netuším jak. I když já stejně navyšovat nepotřebuju, sním toho obvykle dost a většinou to nejsou úplně zdravé věci :)
    Ale snad se nikdy nedostanu tak daleko, abych potřebovala zoufale přibrat :)

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkný popis.Myslím, že to může hodně pomoct a hlavně jak se s tím vyrovnat.
    Hele já se už měsíc nevážila a to mi hodně pomohlo.Nemyslím tak na to a nejím málo, jím až dost;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) To je dobře! Přeji hodně štěstí a hlavní je se nevzdávat :)

      Vymazat
  9. Hezký článek, moc pěkně a přehledně sepsané :) Věřím, že to určitě někomu pomůže a inspiruje :)

    OdpovědětVymazat
  10. Když si vzpomenu na to, jak hloupě(!!!!!) jsem se předtím stravovala, mám strašnou chuť si naliskat, fakt! Je to parádně sepsaný článek, Peti, ve všem máš pravdu, naprostou! Není třeba se čehokoliv brát, ono ani těch 5 knedlů se svíčkovou jednou za čas člověku prostě nic neudělá!
    Jediné, co mě trochu štve, jak už víš, je fakt, že se mi teď váha vůbec nehne..ale celé jsem to přemyslela, propočítala a SNAD to teď půjde.. do léta ještě aspoň tři kila... a pak nejlépe další no... Uvidíme, drž palec! :)

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  11. Svatá pravda! Nejdřív je potřeba tělo "vykrmit" na alespoň nejnižší doporučenou váhu, při tom postupně pracovat i s psychikou, mě "pomohl" tábor, kdy jsem zhubla zase pod 50kg a to mě naštvalo, zatla jsem zuby a přidala pořádně na jídle (a jak se mi ho pak horko těžko vzdávalo po nabrání, abych jen udržovala :D) a to jsem si se začátku říkala, že tolik toho do sebe nemůžu nasoukat, houby! všechno jde, když se chce! :)

    OdpovědětVymazat
  12. Všimla jsem si, že podle té vaničky je ten tvaroh z Lidlu, že? :D (y) Chtěla jsem se jen zeptat - jíš ten nízkotučný, nebo plnotučný? Díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj :) V lídlu tvaroh nekupuji. Kupuji polotučný a nejčastěji v albertu nebo v kauflandu.

      Vymazat
    2. teda nevím, lidl má bez rýh vaničku :D tohle bych na něj teda netipla :)

      Vymazat
  13. Takových článků jsem četla už plno a mohu si dovolit říi že ten tvůj je jeden z nejlepších!:) Jsi pro mě vzorem:)

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj, já taky měla anorexii a psala jsem taky takový úvodníkový článek..Moje zkušenost s přibíráním? Já jsem hned nasadila tvrdý 4000+ režim, hrozili mi, že mě hospitalizují, že budu muset přerušit studium a jet do nemocnice a to jsem odmítla, hned jsem se do toho obula a jedla celý den..Bohužel pak se to často dostane do záchvatového přejídání - jako mně - a je z toho snad ještě těžší cesta než z anorexie. Obdivuji Tě za to, že jsi se s tím dokázala vypořádat postupně, přibrat zdravou cestou a ne se dostat do dalšího extrému a věřím, že já se taky naučím jíst normálně :) Dávám follow a děkuji za motivaci :)

    OdpovědětVymazat
  15. To s tím vážením já měla právě naopak-když jsem na váze neviděla vyšší číslo, tak jsem byla naštvaná a ten den jsem se snažila ještě více jíst. A když tam to vyšší číslo bylo, tak jsem měla radost, že konečně to jde a jedla jsem stejně jako předtím.
    Já žádné "zakázané" potraviny neměla, protože já nejedla skoro nic a zakázaná byla dokonce v té době i zelenina (co si tak matně vzpomínám, v nejhorších časech jsem měla k večeři jedno cherry rajčátko, jídelníčky jsem si vůbec nepsala, nevěděla jsem co dělám a nevím, jestli budu moct napsat nějaký článek na tohle téma, protože si skoro nic nepamatuju co se týče třeba toho co jsem jedla v nejhorších časech :( ). Takže jakmile jsem si svůj problém uvědomila úplně, nasadila jsem všechno, co se mi pod ruku dostalo a i jsem chodila nakupovat tašky čokolády a sušenek, pak se ale občas stávalo, že místo snídaně jsem měla 4 tabulky čokolády a pak následovaly samozřejmě výčitky. Doteď s tím mám hrozné problémy, jakmile je něco dobrého doma, okamžitě to mou vinou zmizí, ať je toho jakékoliv množství.
    Ze začátku jsem dost jedla také ty light a odtučněné výrobky a studovala jsem každou kalorii, vůbec nechápu, proč jsem to dělala, když jsem potřebovala přibrat a stejně bych ty kalorie někde sníst musela. Hrozně se to ve mně pralo-ke svačině light odtučněný jogurt s jablkem a hned po tom několik tabulek čokolády :D :D :D Ale přemýšlím, že bych něco napsala-o tom, proč jsem hubla, útržky, co si pamatuji a pak jak jsem přibírala až do dnes.
    Mě by zajímalo, proč přesně jsi začala hubnout ty? (pokud jsem se tě ještě neptala nebo jsi to ještě nikam nepsala :D )

    OdpovědětVymazat
  16. Ja momentálne jem niečo medzi tvojim jedálničkom počas naorexie a jedálničkom terajším. Ale váhu si udržujem.
    So všetkým suhlasim a som rada, že si sa vyliečila a že pomáhaš mnohým dievčatám aby sa vyliečili tiež. Je to krásne a zlaté od teba:)
    Len nesuhlasim s vetou - obmedzte zeleninu. le ais chápem ako si to myslela:)

    OdpovědětVymazat
  17. Ahoj , děkuji moc za rady :) ..
    chci se z toho dostat a žít normální šťastný život.. musím se překonat a kašlat na plnost scvrklého žaludku .. postupne zvyšovat až na normální porce... a být zdráva ze začatku jen fyzicky snad i časem psychicky :) .. motivaci je se dostat na jezdeckou školu .. ( PS miluji kone :3 chci zase znovu jezdit jako dřív ) a tam žadna slaboška nemůže být .. :) ... člověk se musí naučit se mít rád takový jaký je :) .. jo ze začátku mě napadlo jíst klidne i 8 - 9 po menších dávkách ale tak aby to odpovidalo kca a kj .. na to abych přibrala .. :)

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj, chtěla bych se poradit. Hodně jsem omezila příjem potravy(asi 300-350 kcal denně), zhubla jsem a chtěla bych příjem opět navýšit, ale bez kil navíc. Mám 152 cm a nevím, jak mám začít navyšovat. Děkuji za radu.

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj, já mám teď 31kg a 148cm (ano, jsem hodně malá). Rodiče poslali žádanku do nemocnice a prý to bude trvat minimálně měsíc, než mě přijmou. Chtěla bych přibrat- tohle je moje nejnižší váha. Prý "vypadám jak kostra", což si já nemyslím, ale prostě bych s tím chtěla něco dělat.. Jen to sama nedokážu. Pořád si striktně hlídám jídelníček, i když si uvědomuju, jak si ubližuju. Takhle vypadá můj jídelníček:

    Snídaně: sójový jogurt Alpro (nemůžu laktózu)
    Svačina: hruška
    Oběd: salát
    Svačina: nic
    Večeře: omeleta (2ks vajec) se třemi cherry rajčaty

    Je to moc těžký. A bojím se nemocnice. Strávím tam celé letní prázdniny, což mě hrozně mrzí. Ale je to pro moje dobro. Já si sama nepomůžu. A těm, co přemýšlí nad hubnutím radím, že pokud to nepotřebují, tak ať nehubnou. Pokud ano, tak s mírou. Je pak těžké přestat a tohle vám FAKT nepřeju. Těm, co prožívají to samé,co já přeji mnoho síly a štěstí. <33

    OdpovědětVymazat